Etiketler

, , , , , ,

Markalaşma Nedir?

markalaşma nedir?Markalaşma Serüveni: Programlı Odaklanma

Markalaşma nedir sorusuna aceleci bir cevap vermeden önce marka nedir diye biraz düşünelim isterim. Marka, marque fransızcadan dilimize geçmiş bir sözcük, ingilizcedeki aşina kullanımı “mark” işaret, alamet demek, daha sonraki dönemlerde ticari alamet anlamını da taşımaya başlamış. Sektör gözklüklü bakışımızdan dolayı kelimeyi biz ticari işaret olarak kullanacağız; ama ticari anlamından önce kelimenin kökensel anlamını üzerine de durmak istiyorum. Belki buradan bir şeyler elde edebiliriz.

Mesela; marka, mark, işaret, bir şeyin herhangi bir özelliğinin duyumsanması (hissedilmesi) durumunda diğer özelliklerinin de akla gelmesi demek diyebilir miyiz?

Yani kokusundan bir adamı tanımak gibi, ya da saçının telinden bir hanımı!

Aklımıza pratik bir soru gelmiyor de değil  o zaman, ticari anlamda marka olmayı hedef almış bir ürünün herhangi bir tek özelliğini sivriltip, kendi özel işareti-mark-ı haline getirerek diğer özelliklerini o tek özelliği üzerinden biçimlendirmesi, günümüz entegre pazarlama stratejileri içerisinde etkin bir davranış olarak görülebilir mi?

Coca vs Cola

Hep merak etmişimdir, bir içecek markası nasıl olur da markalaşma deyince aklımıza ilk gelen firma (company) olabiliyor. En basitinden verilecek bir cevap duyuyorum uzaklardan, dünyada sadece iki kişinin bildiği bir formüle sahip bir içecekten bahsediyoruz. Aslında The Coca-Cola Company‘in satın aldığı veya yarattığı, ürettiği Fanta, Sprite, Fresca gibi farklı markacıklar da var ama bunlar firmanın kurulma tarihinden yaklaşık olarak 30 sene sonra oluşturulmuş. Bu atılım, seo çalışmalarındaki kaliteli sitelerden backlink alımı gibi, firmanın ismini başka bir marka altında pekiştirme ve ticari hacmini büyütme işlemleri.

Simit Sarayı

Evden çıkarken 1 TL’ye aldığımız bir simit nasıl olur da bir saray oluşturabilir. Oluşturuyor işte. Milenyum Çağı’nın ilk adımlarıyla hayatımıza giren Simit Sarayı simit gibi hep bildiğimiz bir yiyeceği markalaştırdı. Erzincanlı bir girişimci tarafından oluşturulan bu konsept çok tuttu, hemen taklitleri açılmaya başladı. (İzmirli bir girişimcinin gevrek sarayı adlı çalışması) Yine kola örneğinde olduğu gibi tek bir ürün, hizmet ya da hedefe kilitlenilmişlik görebiliyoruz.  Apple, Facebook, Nike neredeyse tek bir hamleyle üzerinde yoğunlaşılmış dev markalar.

Odaklanmanın Sonu

Bu tür bir analiz; çok basit bir sonuca çıkıyor. Dijital devrim öncesinde markalaşma evresi, ürün, hizmet ya da fikrin belirli bir aşamadan geçtikten, belirli testleri aştıktan sonraki evresi. Peki günümüzde de böyle uzun süreler boyunca, mesela 5-10 yıl gibi markalaştırmaya çalıştığımız şeyi piyasa testlerine tabi tutmamıza gerek var mı? Hayır, bu dönemde iyi bir planlama ve markalaştırma prosesiyle, fikir sahiplerimiz test evresini atlayarak çok daha kısa sürelerde markalaşabiliyorlar.

O zaman markalaştırmaya odaklanalım.

Reklamlar